Predstavujeme „2x“ Rolls-Royce Phantom

Automobil Rolls-Royce „Phantom“ má svoje významné miesto zabezpečené v automobilovej histórii ako “najlepšie auto na svete”, bolo a je možno najviac žiaduce z celej kolekcie Rolls-Royce . Automobil Rolls-Royce 40/50 tak získal od sira Henryho Royce skvelý a charakteristický dizajn pretrvávajúci pevne na svojom mieste už dlhé roky a takto sa stal archetypom svojej značky. Tichý, hladký, pohodlný a neuveriteľne spoľahlivý voz bol schopný ísť rýchlo a prekonávať veľké vzdialenosti. Vo svojej dobe, a dokonca aj dnes, to je technologický husársky kúsok.  Auto na tu dobu, 20´rokov, malo veľa špeciálnych vymoženosti: vysoko účinné brzdy na štyroch kolesách s mechanickým posilňovačom bŕzd, kvapalinové tlmiče, palivomer a prvýkrát aj prepínač na rezervu paliva. Dnes je to pre nás „smiešne“ no boli to prevratné doplnky.

RR 59TC

 

 

 

 

 

RR 59TC   je jediný vyrobený kus s jedinečnou dvojmiestnou luxusnou karosériou charakteristickou pre karosára Kellnera – Paris  v type kabriolet / roadster uloženou na dlhom rázvore.

Predstavované vozidlo Rolls-Royce Phantom I. … 59TC … „ Elisabeth“ má indície vedúce k tomu, že auto je spojené s výročím narodenia / 21.apríl 1926 / jej  veličenstva kráľovnej Alžbety II. , plným menom Elizabeth Alexandra Mary. Pátraním po

histórii vozidla bolo zistené že RR 59TC  bolo objednané, podľa RREC -Anglicko, v roku 1926 vládnou a právnou organizáciou „Anglicko a Wales“ v zastúpení rodín Lorda Wardena / maršal kráľovského vojnového loďstva /  dôkazom je aj pôvodný technický preukaz. Vozidlo RR 59TC – podvozok bol odoslaný 13. apríla 1926 ku karosárovi Kellner v Paríži, v tom čase najlepší a najluxusnejší karosár na svete, tam bolo podľa dokumentov RREC- France aj servisované. Karosár Kellner používal len tie najkvalitnejšie a najlepšie materiály umocnené do vynikajúceho svetového dizajnérskeho spracovania. V čase jeho éry vytváral vozidla pre kráľov, šejkov a významných obchodníkov.

Objednávatelia RR 59TC, Lord Warden a Lord Brennan predstavovali v čase roku 1926 najvyššiu šľachtu v Anglicku a je tomu tak aj dnes v osobách ich potomkov.

Je historický známe, že jej veličenstvo kráľovná Alžbeta I.- kráľovná matka, obdivovala „veľké automobily „ ako napr. Rolls-Royce a vlastnila aj veľkú zbierku áut. Počas II. svetovej vojny pomáhala kráľovná Alžbeta I. svojmu národu rozpredávaním kráľovského majetku a takto sa asi dostalo ponúkané vozidlo v  1932 do USA  a k rodine Helfenbein Henri Jr. V roku 1939. V 1955 Joe Benart predal vozidlo panovi menom Paul Walker  s Massachusetts USA. Postupne v roku 1973, po desaťročnej majstrovskej a odbornej rekonštrukcie, získalo RR 59TC v USA v rukách pána Walkera – Národnú cenu RROC /NATIONAL AWARD WINNER/. Neskôr, už po smrti pána Walkera, v 2001 roku bola len krátky čas  majiteľkou pani Elayne Star / Allan Weiner s Kennebunkport. Ja Oto Melcer som auto kúpil v 2005 roku a v mojich rukách je dodnes.

Historická otázka – bol Rolls-Royce Phantom I. ch.59TC po prvý krát naozaj autom Alžbety I.- kráľovnej matky a darom k narodeniu najstaršej dcéry ostáva naďalej nepotvrdená. Ako mi napísal riaditeľ múzea v Doveri / England UK / Michael William McFarnell   – Súkromie na kráľovskom dvore, niekedy mnohotvárnejšie ako si vieme predstaviť, je pre nich predsa len to najstráženejšie, no dátum  „apríl 1926 je spoločný“.

V histórii vozidla Rolls-Royce Phantom I. chassis 59TC sú, doložiteľne, známi všetci majitelia. Nepotvrdený je len prvý užívateľ, no objednávateľ Warden je Jasný.

Vozidlo je plne kompletné, funkčné a kedykoľvek môže nastúpiť aj na dlhú trasu.

RR 78TC

 


      RR 78TC   je jediný, vysoko atraktívny kus s „ľahkou“ nelakovanou leštenou hliníkovou karosériou charakteristickou pre karosára Henri Labordette – Paris v type spider / dual cowl boatail uloženou na dlhom rázvore.

Predstavované vozidlo Rolls-Royce Phantom I.  Aluminium  … 78TC … „ Nigel“ má veľmi zaujímavú históriu,  pátraním  bolo zistené že dnešné RR 78TC ako prvý vlastníl   Dr Pierre Boucard / francúzsky medicínsky vynálezca – probiotika / popri svojej vysoko profesionálnej medicínskej odbornosti bol aj automobilovým fanúškom. Oslovila ho tvorba karosára Henriho Labourdette od ktorého si objednal  v rokoch 1913 až 1920 viacero hladkých, ľahkých  karosérii bez dverí. Karosérie boli  osadené buď na podvozok Silver Ghost 41CW alebo 45CW, to sa nedopátrali ani v redakcii “The Flying Lady”. Tieto podvozky boli typu “High Speed chassis” alebo tiež nazývané “Alpine Eagle chassis”. Boucard robil na autách počas týchto rokov mnohé úpravy, zrejme presúval karosérie aj na iné podvozky resp. vymieňal podvozok 41CW s 45CW, menil brzdy, kolesá atď.  Súčasná, podľa tvaru najdokonalejšia,  karoséria bola podľa dostupných údajov prehodená z „Marockeho“ podvozku RR Silver Ghost na na RR Phantom 78TC až na konci 70tych rokov a to už v USA. V roku 1965 kúpil terajšiu karosériu od Arlette Boucard / dcéra Dr Boucarda / obchodník Francois Lécorché a dal ju na svoj podvozok s číslom 30ED z roku 1914, ktorý počas ciest našiel v meste Tangiers / Maroko/.  Medzi rokom 1965 a 1972 od neho auto kúpil istý Mark Nicolosi.  V roku 1972 ho od Marka kúpil Alan Kenneth Clark / ministersky predseda za vlády Margaret Thatcherovej / z Anglicka. Našiel sa list v ktorom píše o tom, že blatníky boli vyrobené z cínu, on ich namontoval na svoje druhé auto / Silver Ghost / a nahradil ich inými blatníkmi tj. terajšími. Alan Clark  poslal auto potom loďou do USA a tvrdí, že karosériu ponechal na pôvodnom podvozku / 30ED z Maroka /, v USA bolo auto predané. V roku 1975 v USA auto kúpil obchodník Charles Howard, ktorý karosériu premiestnil na podvozok RR 78TC Phantom I , na ktorom je dodnes. Charles H Riker kúpil RR 79TC – „Nigel“ v 1985 roku v USA a držal ho až do svojej smrti a svojich 93 rokov. Ja Oto Melcer som auto, po vzájomnej priateľskej dohode s pánom Rikerom,  kúpil v 2013 roku a v mojich rukách je dodnes.

      CENA – Euro P.O.A.

Pri tvorbe ceny predstavovaných  Rolls-Royce Phantom I. chassis  59TC a 78TC , ale aj iných historických vozidlách,  je potrebné akceptovať fakty trhových hodnôt, objavujúce sa pri predaji konkrétnych vozidiel, ktoré popri svojej pomyslenej základnej hodnote vozidla znásobujú jeho výšku.

Sú to následné fakty:

– ktorý karosár vytvoril telo vozidla, v prípade vysoko hodnoteného karosára Kellnera – Paris a Henri Labourdette –  je to trhovo preukázateľný až 10- násobný nárast ceny

– vytvorený typ a tvar tela karosérie: – v prípade 59TC „roadster“ je to ďalší  3 až 5- násobný nárast ceny, pri tomto konkrétnom vozidle sa jedná o menej obvyklé použitie dlhého rázvoru, vstupu cez tapetové zadné dvierka k ukrytému sedeniu pod zadnou rozsiahlou kapotou a samotného dvojdielneho zadného rozkladacieho kresla , – v prípade 78TC „spider“ je to  taktiež 3 až 5- násobný nárast ceny, pri tomto konkrétnom vozidle sa jedná o vytvorenie jedinečnej ľahkej karosérie z nelakovaného hliníku s návrhom osobitného dvojdielneho sedenia a loďkovitej zadnej časti

– v neposlednom rade je to preukázateľná história vozidla ktorá ak predstavuje  významné osobnosti majiteľov či užívateľov, nehovoriac o šľachte či kráľov, je to ďalší až 10 a viac násobný nárast ceny, umocňujúce je aj doplnenie histórie originálnymi dobovými fotografiami a dokumentmi

– čo najväčšia technická originalita jednotlivých dielov sa berie za samozrejmosť

ĎALŠIE OBRÁZKY   z kolekcie MELCER Classic Cars – Slovakia

Melcer

 

 

 

 

 

melcer

 

 

 

 

 

melcer classic

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *