Enzo Ferrari – guru automobilového priemyslu a pápež motoristického športu

Enzo Ferrari (1898 – 1988) si vďaka svojej vášni, odhodlaniu a pracovitosti splnil sen – vyrábal najlepšie a najrýchlejšie športové automobily a vytvoril značku, ktorá sa stala synonymom krásy, technickej dokonalosti, rýchlosti a úspechu.

Enzo Ferrari nebol len mechanik, skúšobný jazdec, automobilový pretekár, konštruktér, ale disponoval i  mimoriadnym riadiacim a organizačným talentom a dokázal inštinktívne rozpoznať talent. Napriek chýbajúcemu vzdelaniu, mal výnimočný cit pre technické detaily.V jeho očiach bolotestovanie podstatou pretekania a pretekanie podstatou automobilového priemyslu. Podľa Ferrarihopretekanie diktujevšetky zmeny v automobilovom priemysle a nové objavy určené pre pretekárske automobily ovplyvňujú parametre bežných cestných vozidiel.

Bol nadšený vizionár, ktorý i v ťažkých časoch vždy odhodlane a nekompromisne kráčal za svojimi cieľmi. Vždy ho viac zaujímala budúcnosť a podľa jeho slov, ak by si mohol vybrať, radšej by sa sústredil na výrobu prototypov ako na štandardnú produkciu a predaj. Na otázku, ktorý z automobilov je ten najdôležitejší, odpovedal že ten, ktorý ešte nebol postavený.

Nespolupracovalo sa s ním ľahko. Bol známy ako neúprosný pedant a podľa mnohých názorov i autokratický a extrémne arogantný človek.  Prezývali ho Il Commendatore. Jeho správanie významne ovplyvnili viaceré tragédie. Prvou bola smrť otca a brata počas prvej svetovej vojny. Práve otec, veľký športový fanúšik prispel k Ferrariho vášni pre automobilový šport. Tragické nehody jazdcov Giuseppe Campariho a Alberta Ascariho, s ktorými mal veľmi blízky vzťah, poznamenali jeho odmeraný vzťah k iným jazdcom. Veľmi rezervovaný vzťah mal i k svojim zákazníkov. Hoci si uvedomoval, že vďaka ich peniazom môže financovať svoju Scuderiu, pokladal ich za snobov, ktorým nejde o perfektné jazdné vlastnosti, ale skôr o imidž.

Ferrariho najviac poznamenala smrť milovaného syna Alfredinav roku 1956, ktorý bol nadaným konštruktérom (spracoval vynikajúci návrh vidlicového šesťvalcového motora) a mal byť jeho nástupcom. Nikdy sa zo synovej predčasnej smrti úplne nespamätal a od jeho úmrtia sa na verejnosti objavoval vždy len s povestnými tmavými okuliarmi. Uzavrel sa, útechu hľadal v práci a ešte viac sa upol na firmu. Na pamiatku syna pomenoval jedno z najslávnejších a najkrajších športových automobilov Ferrari Dino. Mal síce ešte nemanželského syna Piera, ale ich vzťah nebol nikdy taký blízky ako s Dinom.

Enzo Ferrarisi udržal vplyv na svoju značku až do konca života. Dožil sa úctyhodných 90 rokov a je právom považovaný za ikonu automobilového športu. V čase jeho smrti mala značka Ferrari na svojom konte už 14 víťazstiev v LeMans a 9 šampiónov v F1.

Slávna história legendárnej značky úmrtím svojho zakladateľa neskončila. Automobily Ferrari sa stále tešia obdivu miliónov fanúšikov motorizmu a na aukciách sa obvykle predávajú za astronomické sumy. Ferrari je jediným tímom, ktorý pôsobí v F1 od začiatku a i dnes je symbolom úspešných monopostov a špičkových luxusných športových automobilov, ktoré nepotrebujú žiadnu reklamu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *