Jediný český zástupca v prestížnom klube „100 automobilov storočia“ má už 80 rokov

Futuristická Tatra 77 nebola ani prvým automobilom s motorom vzadu, ani prvým vozidlom s aerodynamickou karosériou, stala sa  však prvým sériovo vyrábaným automobilom so vzduchom chladeným motorom umiestneným vzadu a  s aerodynamickou karosériou na svete.

Po predstavení revolučnej Tatry 77 novinárom v marci 1934 šéfredaktor časopisu Motor Journal,Vilém Heinz, napísal: „Tatra typ 77 je senzací co do konstrukce, vzhledu i výkonnosti, ale není senzací z nebe spadlou, nýbrž logickým pokračovaním cesty, na níž sa v Tatře dali před třináctiléty. Ideovým základem jest: automobil je organismus, který se pohybuje na rozhraní země a vzduchu, který je vzduchem do té míry ovlivňovám, že přistoupající rychlosti je převážná většina motorového výkonu pohlcena a zničena odporem vzduchu. Konstatuji proste, že vůz docílil a držel rychlost 145 km/h, že má úžasnou ovladatelnost, že jde zatáčkami tempem přímo nesmyslně rychlým a přitom bezpečně, že na každé silnici jen pluje. Ale hlavní je: není druhého vozu v němž by rychlosti nad 100 km/h byli tak příjemné a dávaly pocit takové bezpečnosti. Je to pocit úplného odpoutání od země, co tento vůz činí více než automobilem, vozidlem, pro které bude třeba hledat nové jméno. Vůz, který otevíra nové perspektivy konstrukci i automobilové praxi.“

 Za revolučnými konštrukčnými prvkami  avantgardnej Tatry 77 stoja štyria konštruktéri – Hans Ledwinka, Erich Überlacker, Erich Ledwinka a Paul Jaray. Luxusná šesťmiestna limuzína pútala pozornosť neobvykle tvarovanou karosériou pripomínajúcom kvapku amohutnou „plutvou“ na zadnej časti, ktorá zasahovala do strešnej plochy a jej úlohou bolo vyrovnávanie účinkov bočného vetra. Dôsledné aerodynamické riešenie umožnilo zvýšiť rýchlosť a znížiť spotrebu paliva. Cestovná spotreba benzínu sa pohybovala medzi 14 – 16 l/100 km. Konkurencia na dosiahnutie rýchlosti 145 km/h potrebovala o tretinu výkonnejší motor ako Tatra 77.  Vidlicový osemvalec s rozvodom OHC, zdvihovým objemom 2970 cm3 a maximálnym výkonom 44 kW (60 k) bol  majstrovským dielom zlievarenskej technológie tej doby.

K najzaujímavejších častiam karosérie patril kryt motorového priestoru s bohatým rebrovaním, cez ktoré mal vodič síce obmedzený, ale postačujúci výhľad dozadu. Neprehliadnuteľné boli dva svetlomety blízko seba, ktoré vystupovali z obrysov karosérie, ale i čiastočne skryté zadné kolesá  a trojdielne čelné sklo. Celkom hladká podlaha nielen zlepšovala aerodynamiku, ale zároveň poskytovala väčšie pohodlie a priestor pre nohy cestujúcich.

„Sedemdesiatsedmička“ bola luxusná limuzína pre bohatých.Každý kus bol v podstate originál, lebo interiér i doplnky sa často upravovali podľa požiadaviek majetných zákazníkov. Motor revue z apríla 1934 uvádza cenu 89 tisíc Kč. V roku 1935 sa predávala dokonca za 98 tisíc Kč, ale pri nadštandardnej výbave cena rýchlo prekročila 100 tisíc korún.

V roku 1935 sa začala vyrábať modernizovaná verzia, Tatra 77A. Od svojej predchodkyne sa na prvý pohľad líšila napríklad trojicou svetlometov vpredu. Hlavnou zmenou však bolo zväčšenie objemu motora na 3378 cm3 a výkonu na 55 kW (75 koní). Hoci sa zvýšila hmotnosť automobilu z 1700 na 1800 kg, Tatra 77A dosahovala rýchlosť 150 km/h, čo bolo o 5 km/h viac ako pôvodný model. K zlepšeniu jazdných vlastností, nielen pri vysokých rýchlostiach, prispelo i zväčšenie rázvoru o 100 mm na 3250 mm. Koeficient odporu vzduchu klesol z 0,36 na neuveriteľných 0,21 (uvedená hodnota však bola meraná na zmenšenine vozidla).

Hocicelková výroba Tatry 77 v rokoch 1933 – 1938 dosiahlalen 255 kusov, z toho 154 „Áčiek“, právom jej patrí obdiv a miesto medzi legendami svetového automobilizmu. O revolučnosti automobilov Tatra svedčí i skutočnosť, že dokonca i slávny Ferdinand Porsche priznal, že odkopíroval niektoré konštrukčné a dizajnové riešenia Tatry. V roku 1967,  po dlhých rokoch súdnych sporov, slávna nemecká automobilka v rámci mimosúdneho vyrovnania uznala Tatre odškodné vo výške 3 milióny mariek.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *