Kultová Tatra 87 – rýchly a spoľahlivý automobil v extrémnych klimatických podmienkach

Tatru 87 preslávili nezabudnuteľní cestovatelia Zikmund a Hanzelka, ktorí počas expedície po Afrike a Južnej Amerike v rokoch 1947 – 1950 prešli na striebornom sériovom modeli 61700 km. Vzduchom chladený motor poskytoval cestovateľom neoceniteľné výhody nielen v afrických púštiach, ale i na strmých horských cestách juhoamerického kontinentu.

 Konštruktéri Tatry 87, nasledovníka senzačnej Tatry 77,sa zamerali predovšetkým na zníženie hmotnosti a zlepšenie akcelerácie. Hlavnou inováciou tohto päťmiestneho sedanu bola celokovová samonosná karoséria,  aerodynamicky čistejšia s uhladenými tvarmi. Okrem dĺžky automobilu 4740 mm sa podstatne znížila aj hmotnosť vozidla z 1800 kg Tatry 77A na 1370 kg a klesla i spotreba na 12,5 l/100 km.

 Pod aerodynamicky lepšie vyriešenou kapotou slávnej„Osmičky“, ako sa jej ľudovo hovorilo (podľa  znaku 8 v embléme, ktorý symbolizoval počet valcov),sa nachádzalo dľahčený a výkonnejší vzduchom chladený trojlitrový (2968 cm3) vidlicový osemvalec s rozvodom OHC a výkonom 55 kW (75 k) pri 3500 ot./min.Maximálna rýchlosť 160 km/h Tatru 87 zaradila medzi najrýchlejšie sériovo vyrábané vozidlá.

Nemci T87 nazývali i tajná česká zbraň, pretože pri vysokých rýchlostiach, vzhľadom na tvar karosérie, relatívne ľahký predok a umiestnenie motora vzadu, mohli predné kolesá stratiť kontakt s vozovkou, čo sa stalo osudným viacerým nemeckým dôstojníkom.

Luxusný interiér pre 5 osôb bol vybavený modernou a elegantnou prístrojovou doskou s veľkým rýchlomerom a hodinami, vykurovaním, možnosťou lôžkovej úpravy a otváracou strechou z netrieštivého skla. V roku 1940 boli vyrobené 2 kabriolety so skladacou plátenou strechou.

Po vojne zaznamenala predná časť karoséria ďalšie zmeny – blatníky boli viac zaoblené a svetlomety už nevystupovali mimo ich obrysy. Ku konci výroby v roku 1950 bolo niekoľko kusov T87 vybavených novým motorom T603 s maximálnou rýchlosťou cez 170 km/h.

Za 14 rokov (1936 – 1950) sa vyrobilo 3023 kusov Tatry 87 a stovky objednávok zostali nevybavené ako následok februárových udalostí  v roku 1948 a nástupu komunistického režimu.Inak by sa naďalej vyrábala a úspešne exportovala do celého sveta a zoznam jej slávnych majiteľov by bol ešte dlhší a pôsobivejší (egyptský král Faruk I, Eliška Junková, E. F. Burian, Vítězslav Nezval, Hans Ledwinka, americký spisovateľ John Steinbeck, nemecký koštruktér a vynálezca Felix Wankel, britský architekt Norman Foster…).

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *