Laurin & Klement – zo skromnej dielne na najväčšiu rakúsko-uhorskú automobilku s ojedinelou historickou tradíciou

Kníhkupec Václav Klement a mechanik Václav Laurin vďaka svojej šikovnosti a talentu vytvorili jednu z najstarších automobilových značiek na svete.

 Nadšení cyklisti Václav Klement a Václav Laurin začali v roku 1895 vyrábať bicykle pod značkou Slavia. O štyri roky neskôr uviedli na trhu svoj prvý motocykel. V rokoch 1899 – 1904 získali ich motocykle v 64 európskych motocyklových pretekoch 56 prvých a 59 druhých a tretích miest. Veľký úspech zaznamenali napríklad v roku 1902 na pretekoch Paríž – Viedeň, keď trať dlhú 1430 km zvládli bez poruchy za 31 hodín. V roku 1904 časopis Allgemeine Automobil Zeitung vyzdvihol, že koncept motocyklov L&K využíval princíp automobilu. Laurin a Klement sa totiž nesnažili vtesnať motor do rámu, ale naopak okolo motora postavili rám. Postupne začali vyrábať i motorové trojkolky a v roku 1901 predstavili koncept automobilu L&K Quadricycle.

 Na konci roku 1905 bol prezentovaný prvý skutočný automobil Voiturette typ A.Išlo o ľahký, pohodlný,oku lahodiaci, jednoducho ovládateľný dvojmiestny „vozík“ s vidlicovým a kvapalinou chladeným dvojvalcom s objemom 1005 cm3 a výkonom 7 koní. Motor bol umiestnený za prednou nápravou a cez trojstupňovú prevodovku poháňal zadné kolesá.Voiturette A dosahovala rýchlosť 40 km/h a spotreba benzínu na 100 km sa pohybovala na úrovni 7 – 8 l.Automobil vážil len 550 kg a jeho klasická drevená karoséria predstavovala špičkový stolársky výrobok. Len motorová kapota a blatníky boli plechové. Pre jazdu v zlom počasí bol vybavený ľahkou plátenou strechou. Predával sa za bezkonkurenčných 3600 korún a za dva roky bolo vyrobených 44 kusov.

Voituretty sa stali predajným hitom a po type A nasledovali ďalšie vylepšené modely. V roku 1906 model B so zväčšeným objemom na 1399 cm3, výkonom 9 koní a maximálnou rýchlosťou 45 km/h. Medzi novinky roku 1907 patril i model BS vybavený výkonnejších radovým dvojvalcoms maximálnou rýchlosťou 60 km/h. Jeho športová verzia BSC zaznamenala množstvo športových vavrínov, napríklad i víťazstvo v jedných z najťažších pretekov tej doby – z Moskvy do Petrohradu.V roku 1907 bolo v ponuke až 11 typov osobných automobilov, vrátane typu E, ktorý dostal štvorvalec s ventilovým rozvodom SV, s objemom 4562 cm3, výkonom 35 konía  prvého automobilu s osemvalcovým motorom v strednej Európe (typ FF).

Jedným z najúspešnejších modelov značky Laurin & Klement bol typ S, poháňaný radovým štvorvalcom s objemom 1771 cm3 a výkonom 14 koní. Zákazníci veľmi oceňovali najmä jeho spoľahlivosť. V rokoch 1911 – 1925 sa vyrobilo približne 2000 kusov tohto modelu v rôznych verziách. Automobil série S bol s najväčšou pravdepodobnosťou prvým automobilom, ktorý používal prezident Masaryk.

Pred 1. svetovou vojnou bola firma Laurin & Klement najväčšou rakúsko-uhorskou automobilkou a väčšinu svojej produkcie úspešne vyvážala do celého sveta (Rusko, Japonsko, Austrália, Mexiko, štáty Latinskej Ameriky…) Prvá svetová vojna a následné geopolitické zmeny veľmi nepriaznivo ovplyvnili jej budúcnosť.Rozpad monarchie, pretrhnutie obchodných vzťahov, strata starých trhov, nízka kúpyschopnosť, rast domácej konkurencie (Praga, Tatra)znamenali, že v roku 1920 automobilkaobnovila len výrobu automobilov typu S a M. Vozidlá typu S patrili do strednej triedy, poháňal ich štvorvalec s objemom 2413 cm3a výkonom 25 koní. Modely typu M boli luxusné vozidlá s výkonným štvorvalcovým motorom SV, objemom 4713 cm3 a výkonom 50 koní. Ako reakcia na trend konštrukčne jednoduchších a menších vozidielzačali vyrábať automobil strednej triedy typu 100 (štvorvalec, objem 1971 cm3, výkon 25 koní). Jehocena však bola podstatne vyššia (75000 Kč) ako cenaporovnateľných konkurenčných modelov (Praga Alfa53000 Kč, Tatra 11 necelých 40000 Kč).

Prehĺbujúci sa nedostatok kapitálu na nové projekty, zaostávanie za konkurenciou, výroba v malých sériách,požiar v roku 1924(zničil podstatnú časť technológií a firmu finančne vyčerpal) viedli zakladateľov spoločnosti k ťažkému rozhodnutiu – k jej predaju Škode Plzeň. Fúziasa zrealizovala v roku 1925, čo znamenalo koniec klasickej značky Laurin& Klement a zakladatelia spoločnosti stratili rozhodovacie práva a vplyv.

Automobilka Laurin & Klement počas svojej nezávislej existencie vyrobila takmer 13500 vozidiel.

Po zlúčení všetky vyrábané vozidlá boli značené Škoda – Laurin & Klement a nové typy už len Škoda.Značka L&K sa posledný raz objavuje na chladiči nákladného vozidla typu 505 v roku 1933.

V súčasnosti Škoda používa značku Laurin & Klement pre niektoré vozidlá s najluxusnejšou výbavou, čo vystihuje podstatu značky L&K, ktorá bola vždy synonymom vysokej kvality.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *