Mercedes-Benz 300 SL (W194):Famózny pokračovateľ pretekárskej tradície nemeckej automobilky

Výsledkom práce tímu technikov automobilky Mercedes-Benz na projekte označenom továrenským kódom W194 bol prototyp športového automobilu Mercedes-Benz 300 SL – budúcej hviezdy vytrvalostných automobilových pretekov.

Po období intenzívnej povojnovej obnovy  sa stal model 300 SL (W194) úchvatným pokračovateľom úspešnej predvojnovej športovej éry Strieborných šípov.Pod označenie „Strieborné šípy“ patrili vynikajúce športové automobily Mercedes-Benz z obdobia 1934  – 1955 s typickou striebornou farbou ich karosérie.Číslo 300 v názve vyjadrovalo zdvihový objem motora. Skratka SL boli pôvodne začiatočné písmená slov „Sehr Leicht“, ale  „Sehr“ postupne spontánne nahradilo „Sport“, ktoré lepšie vystihovalo tento famózny automobil.

Nádherne proporčne vyvážené a extrémne dynamické tvary Mercedesu-Benz 300 SL konštruktéri koncipovali tak, aby sa čo najviac minimalizovali súčiniteľ odporu vzduchu. Mimoriadnu aerodynamiku automobilu 300 SL dokumentuje i hodnota 0,25 nameraná vo veternom tuneli. Na zlepšenie parametrov motora inžinieri vyvinuli priame vstrekovanie paliva. Vstrekovacie trysky umiestnili vo vrchnej časti steny valca, kde boli v štandardnom motore sviečky. Modernizáciou radového šesťvalcového trojlitrového motora slávnej „Tristovky“ (W186) sa podarilo zvýšiť výkon motora na 215 koní. Pri maximálnej rýchlosti 250 km/h sa otáčky pohybovali na hranici 6600 ot./min., v tej dobe obdivuhodná hodnota.

Jednou z kľúčových úloh pri vývoji 300 SL bola čo najnižšia hmotnosť konštrukcie. Vďaka ľahkej konštrukcii podvozku a karosérie mal automobil hmotnosť len 875 kg, pričom extrémne ľahký, ale veľmi pevný trubkový priestorový rám vážil iba 50 kg. Pre dosiahnutie optimálnej pevnosti a stability bol rám na bokoch zvýšený, preto vývojáripoužili nekonvenčné riešenie dverís otváraním hore. Pri prvom prototype sa však do automobilu ešte naskakovalo, lebo vyklápacie boli len bočné okná spolu s polovicou strechy.

V duchu filozofie: „Výdavky vynakladané na preteky považujeme za nevyhnutne potrebné, aby sme v medzinárodnej konkurencii zabezpečili našim výrobkom miesto, ktoré im prislúcha“, bol rok 1952 návratom automobilky Mercedes-Benz do motoristického športu. Pre pretekársku sezónupripravili 10 kusov 300 SL. Mercedes-Benz 300 SL ukázal už pri svojej súťažnej premiére 4. mája 1952 v legendárnej Mille Miglia svoje výnimočné kvality umiestnením na 2. (Kling / Klenk) a 4. mieste (Caracciola /Kurrle). Mercedes-Benz sa stal zároveň jedinou značkou s dvoma automobilmi v prvej 6. Tento úspešný debut naznačil, že s 300 SL musí konkurencia počítať. Prvého víťazstva sa 300 SL dočkal už o dva týždne, 18. 5. 1952, na švajčiarskej Bern Grand Prix, kde okrem prvenstva získal 2. a 3. miesto (poradie v cieli: 1. Kling, 2. Lang, 3.Riess). Fritz Riess v aute s číslom podvozku 0006 riadil prvý 300 SL s veľkými „Gullwing“ dvermi (otvorené dvere pripomínali krídla čajky).

Veľkou výzvou pre konštruktérov modelu 300 SL bol úspech v slávnej 24-hodinovke v Le Mans, ktorú žiadny nemecký automobil dovtedy nevyhral. Ich sen sa stal skutočnosťou 15. júna 1952. Z vytúženého triumfálneho víťazstva v 24-hodinových vytrvalostných pretekoch v Le Manssa tešila posádka Lang / Riess(277 kôl) pred tímovými kolegami Helfrich / Niedermayr (276 kôl).Fantastická sezóna pokračovala ina Výročnej Grand Prix v Nürburgringu (3. 8. 1952), kde na pretekárskom okruhu debutoval 300 SL Roadster a hneď dosiahol pre Mercedes-Benz fantastické prvé štyri umiestnenia, v poradí: 1. miesto – Lang, 2. miesto – Kling, 3. miesto – Riess a 4. miesto – Helfrich. Svoju dominanciu v sezóne potvrdil 300 SL i v náročných etapových pretekoch Carrera Panamericana v Mexiku  v novembri 1952 (19.11. – 25. 11.).  Víťazstvo pre Mercedes-Benzu koristil Kling, ktorý porazil svojho tímového kolegu Langa.

Nezameniteľný dizajn, vynikajúce jazdné vlastnosti a úctyhodné víťazstva na prestížnych motoristických podujatiach zaraďujú charizmatický Mercedes-Benz 300 SL (W194) medzi najpozoruhodnejšie športové automobily 20. storočia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *