NW Präsident – prvý továrensky vyrábaný automobil v strednej a východnej Európe

 NW Präsident bol nielen prvým automobilom tretej najstaršej kontinuálne vyrábajúcej automobilky, ale zároveň i jedným z prvých automobilov na svete vôbec.

 V roku 1897 továreň Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesselschaft (Nesselsdorf bol nemecký názov mesta Kopřivnice) predstavila prvý automobil s označením Präsident. Präsident nebol úplne prvým osobným automobilom vyrobeným na území Česka. Prvý český benzínovým motorom poháňaný automobil skonštruoval už v roku 1889 v Adamovských strojárňach Siegfried Marcus. Bol však vyrobený len jeden kus.

 Präsident, ktorý vznikol prestavbou luxusného štvormiestneho kočiara Mylord so sklápateľnou strechou,vynikal luxusnou a originálnou konštrukciou. Vozidlo bolo dlhé 3225 mm, široké 1472 mm, vysoké 2290 mm,vrátane strechy, rázvormalo 1780 mm a rozchod kolies 1150 mm.

Vďaka priateľstvu baróna Theodora von Liebig (veľkého nadšenca a propagátora motorizmu, ktorý vlastnil prvý registrovaný automobil v Rakúsku-Uhorsku zn. Benz Victoria), s Karlom Benzom mohol Präsident využívať jeden z prvých dvojvalcových motorov zn. Benz. V Kopřivnici urobili na motore niekoľko úprava zmenili pôvodne indukčné zapaľovanie na magnetové. Vodou chladený dvojvalcový motor s valcami proti sebemal zdvihový objem 2750 cm3a výkon 3,7 kW(5k). „Koč bez koní“ ako ho ľudia prezývali, dosahoval maximálnu rýchlosť 25 km/h a spotrebu 15 l/100 km. Motor bol umiestnený pod sedadlami v zadnej časti vozidla a palivová nádrž s objemom 23 l sa nachádzala pod prednými sedadlami.

Motor sa uvádzal do chodu roztočením zotrvačníka. Hnacia sila sa od motora na predlohový hriadeľ prenášala pomocou dvoch plochých skrížených remeňov poháňajúcich dvojicu odstupňovaných pevných a voľnobežných remeníc. Na predlohovom hriadeli pred zadnou nápravou bol diferenciál a z jeho obidvoch koncov sa odvádzal pohon ozubeným kolesom a kĺbovou reťazou na zadné kolesá.Vozidlo malo nožnú pásovú prevodovú brzdu a ručne ovládanú parkovaciu brzdu pôsobiacu na gumové obloženie kolies.

Automobil nemal volant, ale riadidlá bicyklového typu na stĺpiku. Predné drevené kolesá sa natáčali okolo zvislých čapov a tento pohyb sa prenášal z riadidiel reťazou na prednú nápravu.Prevodovka bola dvojstupňová, remeňová. Zmenu prevodového stupňa vodič uskutočnil nakláňaním riadiacej páky k sebe alebo od seba. Zvláštnosťou a progresívnym prvkom bolo umiestnenie riadenia viac vpravo a mimo os vozidla.Ako prvý automobil na svete mal Präsident ozdobne tvarovaný nárazník, ktorý zabezpečoval ochranu predných kolies.

21. – 22. mája 1898 úspešne absolvoval cestu na viedenskú výstavu k 50. výročiu vlády cisára Františka Jozefa I. Vzdialenosť 328 km prekonal za 24,5 hodiny, z toho jazda trvala 14,5 hodiny s priemernou rýchlosťou 22,6 km/h. Po skončení výstavy bol Präsident venovaný Rakúskemu automobilovému klubu a slúžil ako školiace vozidlo.

V roku 1899 boli vyrobené rôzne vylepšené verzie automobilu Präsident a boli pomenované Meteor, Nesselsdorf, Wien, Bergsteiger, Versucher, Adhof, Spitzbub, Balder a Metrans.

Po rozpade Rakúska-Uhorska sa Präsident vrátil do Československa a je jedným z najvzácnejším exponátov Národného technického múzea v Prahe. V 70. rokoch v Tatre postavili presnú a funkčnú repliku NW Präsident z roku 1898, ktorá je umiestnená vo firemnom múzeu Tatry.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *