Pásová výroba umožnila Fordu už v roku 1914 vyrobiť viac automobilov ako všetky automobilky v USA spolu

Víziu Henryho Forda „Postaviť Ameriku na kolesá“ pomohlo naplniť zavedenie pohyblivej montážnej linky.

 Filozofiou Henry Forda bolo uviesť na trh nielen konštrukčne jednoduché, spoľahlivé,ľahko ovládateľné a opraviteľné auto, ale predovšetkým cenovo dostupný automobil pre priemerného Američana. Toto všetko zosobňoval Ford Model T prezývaný i Tin Lizzie (Plechová Líza) alebo Flivver (kraksnička).

 7. októbra 1913 Ford Motor Company spustila pásovú výrobu, ktorá umožnila zmontovať jedno auto Ford Model T za 6 hodín a postupne skrátiť čas na 93 minút. Na porovnanie, pri spustení výroby v roku 1908 trvala montáž jedného Modelu T viac ako 12 hodína v roku 1927 opustilo výrobnú linku nové vozidlo už každých 24 sekúnd.

Henry Ford bol nútený postupne vyrábať prakticky všetky diely a súčiastky vo svojich továrňach, pretože dodávatelia nestačili dodávať včas, v požadovanej kvalite a množstve. Len typickú čiernu farbu dovážal z Japonsko, lebo v rýchlosti schnutia nemala konkurenciu.

Výhody pásovej výroby významne ovplyvnili nielen objem výroby, ale i cenu vozidla. V roku 1909 sa Model T predával za 850 USD a postupne cena klesala až na úroveň 260 USD. Zaujímavosťou je, že už v roku 1914 sa denná mzda špeciálne vyškolených robotníkov pohybovala na úrovni 5 USD. Zámerom nadštandardnej výšky mzdy bolozabrániť fluktuácii robotníkov a zároveň vytvoriť novú skupinu zákazníkov Fordu.

Vďaka štandardizovanej výrobe 1 000 000-té vozidlo Fordu T bolo vyrobené už  v roku 1915.V roku 1918 produkcia „Téčka“ predstavovala polovicu celosvetovej produkcie automobilov. V roku 1921 zmontovali 5 000 000-té auto a o tri roky neskôr opustil brány továrne10 000 000-tý kus tohto legendárneho automobilu. Najviac kusov Modelu T, viac ako 2 milióny, bolo zhotovených v roku 1923.

Do zastavenie výroby modelu T v USA v máji 1927 sa vďaka výhodám sériovej výroby zmontovalo viac ako 15 miliónov kusov tohto populárneho prvého ľudového automobilu sveta, označovaného i ako automobil storočia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *