Turínska Charta – ako narábať s historickým vozidlom

Brusel / Stuttgart, 29. januára 2013

Presne na deň  127 výročia 1 automobilu, 29. januára 2013 nadobúda účinnosť Turínska charta, ku ktorému schváleniu a prijatiu došlo Medzinárodnou asociáciou klubov historických vozidiel (FIVA) na jej valnom zhromaždení v októbri 2012. Tento politický dokument zdôrazňuje kultúrnu a historickú dôležitosť automobilu a obhajuje nevyhnutnosť zodpovednej starostlivosti o historické vozidlá.

Účelom týchto princípov a vodítok je poskytovať majiteľom historických vozidiel podporu pri ich užívaní, údržbe, opravách a renováciách. Charta je prelomový, celosvetovo uznávaný dokument. Je reakciou FIVA na požiadavky medzinárodných politických orgánov ako je Európsky parlament a UNESCO, dokument spájajúci rámec Barcelonskéj Charty, riešiacej ochranu historických plavidiel a Rižskej Charty riešiacej to isté pre historické železnice.

V Turínske Charte FIVA zaručuje nadnárodné právo prevádzkovať historické vozidlá na verejných komunikáciách. “Ak chceme, aby sme mohli prevádzkovať historické vozidlá v budúcnosti, musíme s istotou zabezpečiť, že sa budú považovať za súčasť nášho kultúrneho dedičstva už teraz”, hovorí prezident FIVA Horst Brüning. To pochopiteľne neznamená uložiť tieto vozidlá do múzea! “Práve naopak, dúfame, že táto charta prispeje k tomu, že ľudia uvidia na cestách väčší počet historických vozidiel než v súčasnosti. Iba tak budeme môcť rozširovať povedomie o ich histórii a kúzlu, ktoré vyžarujú, medzi širokú verejnosť. “, Pokračuje Horst Brüning. Charta žiada majiteľa o zachovanie čo najväčšej možnej originality vozidla pri jeho prevádzkovaní, údržbe i renovácii, o dokumentovanie všetkých vykonaných prác a v neposlednom rade o zachovanie jeho prevádzky schopnosti.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *